mandag 4. juni 2012

Å trene elever i kildekritikk

Det er lett å trekke forhastede konklusjoner i forskning, og det gjelder ikke bare for uerfarne forskere. Også funn som blir publisert i verdens beste vitenskapelige tidsskrifter av fremragende forskere, kan vise seg å være feil. Ta f. eks. funnet som tydet på at kronisk utmattelsessyndrom skyldes et virus. Det viste seg å ikke stemme. For noen år tilbake fikk trippelvaksinen skylden for at noen barn utviklet autisme, og mange foreldre nektet å gi barna vaksinen. Nyere studier viser ingen sammenheng.

Derfor er det viktig å kunne vurdere ny forskning kritisk. Hvilke kilder kan vi stole på? Her er noen tips om hvordan dere kan trene på akkurat det:


Hva dere trenger:

  • en  kontroversiell avisartikkel eller lignende, evt. to som kommer med motsatt konklusjon
  • argumentkort, du lager dem ved å skrive følgende med store bokstaver i word for deretter å klippe ut kortene;
    •  mamma sa det, læreren sa det
    • du har opplevd det selv
    • du leste det på en blogg
    • du leste det i avisen
    • du så det på TV
    • en universitetsprofessor sa det
    • hele klassen gjorde eksperimentet og fikk samme resultat
    • det står i læreboka
    • forskere fra mange ulike universiteter har kommet frem til samme resultat
    • det ble publisert i et vitenskapelig tidsskrift
    • det ble publisert i et av verdens beste vitenskapelige tidsskrifter
    • og evt. andre du kommer på

Slik gjør dere

  1. Vær på utkikk etter kontroversielle forskningsresultater. Det kan f. eks. være om en ny behandling, noe om kosthold og ernæring, om et nytt produkt eller lignende. Kanskje finner du to artikler som argumenterer for det motsatte? En mulighet er å finne artikkelen ”Blir sterke uten kosttilskudd” på forskning.no. Samtidig finnes det drøssevis av artikler på nettet som argumenter for at man bør spise ekstra protein når man vil bygge muskler. En annen mulighet er å bruke artikkelen om kronisk utmattelsessyndrom som jeg har blogget. I tillegg kan dere lese denne:
  2. Les artikkelen/artiklene og diskuter om dere kan stole på den/dem.
  3. Del dere inn i grupper. Hver gruppe får et sett med argumentkort. Ranger dem fra minst til mest pålitelig.
  4. Diskutere løsningene dere har kommet frem til. Er dere uenige? Hvorfor? Er det egentlig noe sikkert svar?
  5. Gå tilbake til det dere leste innledningsvis. Hvordan vurderer dere innholdet nå?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar