Naturfag er ikke noe vi lærer ved å kun lese i en bok. Skal vi forstå naturen rundt oss, må vi utforske den
aktivt. Det får barn mange muligheter til hvis vi lar dem jobbe som
forskerspirer hvor de ikke bare får fakta presentert, men selv må utforske
hvordan ting henger sammen. Som forskerspirer må de i likhet med ekte forskere,
også lese og skrive. Dermed åpner det seg en gyllen mulighet for at naturfaget
ikke bare styrker kunnskap om naturvitenskap, men også grunnleggende
ferdigheter i morsmålet, men er det mulig?
Flere store forskningsprosjekter har konkludert med at naturfag
og morsmålsundervisning tjener på en
symbiose. Det siste i rekken er utført av forskere ved to universiteter i California.
Her deltok 94 lærere fra 16 ulike skoledistriker som alle underviste på 4.
trinn. Halvparten fortsatte undervisningen sin som vanlig, mens de andre fikk
tilsendt et undervisningsopplegg om lys. Her fikk de beskrevet hvordan de skulle koble eksperimentering
om lys til diskusjoner, lesing og skriving. Klassene fikk også 18 små bøker med
ulike tekster knyttet til lys, en skrivebok til hver elev og utstyr for å gjøre
eksperimenter. Undervisningsbolken bestod av til
sammen 40 økter a 45-60 minutter. Av disse ble 16 brukt på aktiviteter og 8 til
å lese, 8 til å skrive skrive og 8 til å diskutere. Før elevene leste, ble de
oppfordret til å sette seg mål for hva de skulle finne ut av. De måtte også
lete etter sentrale ord, og bruke disse begrepene til å lage egne tekster.
Ved oppstart ble alle elevene testet i ordforråd, skriveferdigheter,
leseforståelse og kunnskap om lys, og det var ingen signifikante forskjeller
mellom gruppene før forsøket startet. Lærerne i de to gruppene var også
ganske like med tanke på alder og undervisningserfaring. Når undervisningen var
gjennomført, ble de samme testene utført på nytt, og resultatene viste at
elevene som var med i forsøket, hadde størst faglig forståelse, størst
vokabular om lys og bedre
skriveferdigheter enn kontrollgruppen. Det er derfor all grunn til å konkludere
som Ole Brumms ønske om både kake og honning, når det gjelder naturfag og norsk:
«begge deler takk».
Under Tittelen Forskerføtter og Leserøtter jobber forskere
ved Naturfagsenteret med de samme problemstillingene, så det varer nok ikke
lenge før norske lærere blir anbefalt å jobbe tverrfaglig med norsk og naturfag.
http://www.naturfagsenteret.no/c1515602/prosjekt/vis.html?tid=1512163&strukt_tid=1515602
Kilde: Journal
of Research in Science Teaching, vol 49, s 631-658, 2012
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar