Kreativitet, farger og essens, bør
være en del av matematikkundervisningen mener Roger Antonsen ved Universitetet
i Oslo. Han har liten tro på at mer regnetrening vil øke forståelsen. Tar man
hjernens behov i betraktning, blir
konklusjonen ganske annerledes.
Antonsen frykter at terping på regneregler, fakta og grunnleggende regnearter fører til at elevene aldri oppdager skjønnheten og kunsten i matematikken. Han ser ut til å overse at bak all stor kunst ligger et stort antall timer med trening og terping. Å f. eks. lese avanserte noter, krever år med øvelse før samspillet mellom øyne, hjerne og kropp automatiseres og man har de fysiske forutsetningene for å uttrykke musikk på et høyt nivå.
På en
lignende måte krever matematikk masse trening, og årsaken til at det er slik
ligger i hjernen. Her har vi et arbeidsminne som holder orden på det vi jobber
med i øyeblikket mens langtidsminnet lagrer alt vi har lært. For å få nye
ferdigheter overført til langtidsminnet, må vi gjøre det samme flere ganger. Først
da aktiveres gener i hjernecellene, og det blir skap nye celler og koblinger
dem i mellom.
For å
overføre informasjon fra arbeidsminnet til langtidsminnet, er det dessuten
nødvendig at arbeidsminnet ikke blir overbelastet. Når barn skal lære noe nytt,
er det derfor viktig å introdusere ny kunnskap i små biter. Og før man går
videre, må elevene få mulighet til å trene spesifikt på denne kunnskapen. Mange
elever sliter unødig med matematikken fordi de har mattebøker som er overlesset
med informasjon i form av faktabokser, illustrasjoner, farger og tekst, og hvor
oppgavene på en enkelt side krever at de mestrer mange ulike ferdigheter
samtidig. Elever som ikke henger med, utvikler raskt matteangst som tar opp
plass i arbeidsminnet og ytterligere reduserer læringsevnen.
JUMPMath er
en pedagogikk utviklet i Canada, som tar hensyn til hjernens behov. For å ikke
distrahere elevene, har bøkene en enkel layout, og av hensyn til barn med lesevansker, er tekstbaserte stykker
lagt til slutten av hvert kapittel. Alle ferdigheter blir øvd inn gjennom mange
repetisjoner. En av de største overraskelsene for oss som underviser med denne
metoden, er hvordan tilsynelatende ørsmå forandringer kan utfordre elevene,
også de beste. Det er veldig lett å overse nye ferdighetstrinn når man selv
mestrer faget. En annen overraskelse er gleden elevene formidler når de
opplever mestring gjennom å øve og repetere. Matteangsten er i ferd med å
slippe taket gjennom «pugg og drill». Vi avslutter hver regneøkt med et naturfagseksperiment
hvor vi bruker matematikk. Her får elevene utfolde seg kreativt. De får også
trening i viktige tenketeknikker som å sortere informasjon, gruppere og
resonnere. Aktivitetene er veldig motiverende for elevene, og representerer
kanskje noe av det Antonsen etterlyser. Men ferdighetene som tilegnes vil ikke skape
gode matematikere. Det er det bare systematisk trening som kan gjøre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar