tirsdag 26. august 2014

Mattehullene må tettes, men hvordan får vi barn til å forstå det?

Forskerfabrikken lanserer i disse dager sitt første HELÅRSKURS i matematikk. Gjennom 12 kursdager på høsten og 16 på våren skal vi styrke barns tallfølelse og ferdigheter i de fire regneartene. Samtidig skal vi gjøre eksperimenter og jobbe kreativt med matematikk. Matteoppgavene er inspirert av JUMPMath, et kanadisk undervisningsopplegg som tar hensyn til hvilke behov hjernen  har når den lærer matematikk. Fordi vi har laget oppgaver med ulike vanskeligshetsnivåer, passer kurset både for svake og sterke elever, men kanskje ekstra godt for dem som sliter med matematikken. På første kursdag er målet å skape trygghet gjennom at elevene blir kjent med hverandre. Samtidig ønsker vi å skape motivasjon for å lære matematikk, og her spiller følgende aktivitet en sentral rolle:

Vi skal bruke følgende per elevgruppe på 3-4 elever:
  • 1 kraftig gummistrikk
  • 1 rull hyssing
  • 30-40 plastkopper
  • 1 saks
  • 1 målebånd eller en tommestokk
Slik gjør vi:
  1. Vis frem utstyret til elevene. Fortell at de skal jobbe i grupper. Hver gruppe skal bygge et tårn av kopper, og målet er at tårnet skal bli høyest mulig. Utfordringen er bare at de ikke kan bruke hendene til å flytte koppene. De må flytte dem ved hjelp av strikk og hyssingbiter.
  2. Gi hver gruppe 4 biter hyssing a 20 cm, strikk og kopper. Fortell at de har 10 minutter på seg. De vil nok snart oppdage at de må knyte hyssingen fast i strikken for å kunne strekke den ut og rundt koppene. Videre er de nødt til å samarbeide og kommunisere for å få det til.
  3. Mål høyden på de ulike konstruksjonene og kår en vinner. Gjenta evt. flere ganger hvis dere har tid. Nye utfordringer kan være å ikke snakke sammen, eller at alle må holde i strikken.
  4. Diskuter hva som skjedde når tårn raste. Hvis du har et høyt og flott tårn, kan du evt. demonstrere det ved å ta ut en av de nederste koppene slik at det blir et hull i byggverket. Bare en kopp fjernes, raser tårnet.
  5. Fortell at denne aktiviteten viser noe som også gjelder mattematikk. Hva kan det være tro? Diskuter litt. Få frem at å lære matematikk er som å bygge et tårn. Hvis vi ikke lærer det grunnleggende, kan vi heller ikke lære det som er vanskeligere. Uten grunnmuren raser alt. Barn med slike hull, tror ofte de er dumme eller at de ikke har talent for matte. Det er feil. De har bare ikke fått med seg viktige ting i grunnmuren. Derfor er det viktig å finne slike hull og tette dem. Alle barn kan bli gode i matte!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar