 |
Legg til bildetekst |
Full av jetlag sitter jeg strandet på Gatwick etter en intens og
spennende konferanse i Texas om "Mind, Brain and Education". Her var
ikke bare verdensledende forskere representert, men også engasjerte
lærere. Selv hadde jeg stor glede av å bli kjent med 4 spesiallærere fra
New York. Mens jeg venter på at Norwegians flight til Torp skal komme
opp på tavla, benytter jeg sjansen til å oppsummere alle inntrykkene som
har gjort meg utrolig inspirert. Kanskje du blir det også? Etter hvert
håper jeg å skrive mer detaljert om de ulike temane, men ikke i dag...
Dataspill og
elektroniske medier
- Å spille
voldelige og actionfylte dataspill er den reneste hjernegymnastikken. Øynene
blir bedre til å skille kontraster, hjernen skifter raskere mellom ulike
oppgaver, det visuelle kortidsminnet styrkes og evnen til å fokusere øker. Ungdom som spiller slike spill, har økt evne til å lære.
- Multi-tasking i
elektroniske medier gir nedsatt konsentrasjonsevne. Det kan forklare at ungdom
som har mye skjermtid allikevel gjør det dårlig på skolen.
- Å la små barn
få ubegrenset tilgang til nettbrett, er et stort eksperiment vi ikke aner
konsekvensene av.
Matte
- Det er lett å
overse hvor mye følelser betyr for prestasjoner, og da spesielt i matte.
- Hjerneskann
viser at det er mange gode elever som lider under matteangst. De får angsten
før de får matteoppgaver. Angsten kan altså hindre lovende mattetalenter.
- Noen elever har allerede matteangst når de begynner i 1. klasse.
- Matteangst
smitter fra lærere med matteangst til elevene, og det er mange lærere med
matteangst i grunnskolen. Den samme effekten har foreldre med matteangst.
- Matteangst
aktiveres av områder i hjernen som også skaper smerte. Det er vondt å være redd
for matte.
- Matteangst kan
reduseres ved å skrive eller snakke om den før man begynner å regne. Da får man
ut en del av stresset.
Barnehagebarn
- Å gjøre
ingenting er allikevel ganske mye. Vi skifter over til en indre dialog med oss
selv, og blir kjent med følelsene våre. I et slikt indre modus, hvor vi
reflekterer, legges grunnlaget for abstrakt tenkning.
- Når vi tenker
på å utdanne hjernen, tenker vi gjerne på informasjonen barn trenger. Men barn
trenger også å utvikle tenkeferdigheter som å engasjere seg i ting på egen
hånd, å styre seg selv.
- Vi kan gi barn
inspirerende miljøer, men de bør også få anledning til å utforske på egenhånd, og
ikke bli styrt hele tiden.
- Fri lek er
viktig for at barn skal utvikle evnen til å velge og styre seg selv, å sette
egne mål.
- Vi kan trene
selvregulering hos små barn, men bør vi det? Kan det gå utover andre viktige
elementer i deres kognitive utvikling?
De får ”top-down-control”, men redusert evne til intuitiv ”bottom-up”
forståelse?
- Barn som har
lite frilek og mye strukturert lek, blir svakere i avanserte tenkeferdigheter
enn barn som har større frihet. Det omvendte er tilfelle for små barn som
multi-tasker i elektroniske medier.
- Spesielt barn
som leker mye med andre barn, leker i miljøer hvor det er mange stimuli og får
oppleve mye sosialt, utvikler gode avanserte tenkeferdigheter.
- Det er en klar
sammenheng mellom hvordan små barn forstår tall og senere matematiske
ferdigheter. Det betyr at barn i risikosonen kan identifiseres tidlig å få
hjelp før problemet blir for stort.
Politikk
- Det er neste
umulig å utvikle utdanningspolitikk som ikke er forskningsbasert. Det finnes
ikke et eneste mislykket utdanningstiltak som ikke har vært basert på
forskning. Det som virker i forskernes hender, virker ikke nødvendigvis i
klasserommet. Klasserom og skoler er enormt kompliserte.
- God undervisning er en kunst, vitenskap er ikke kunst.
- Før nye
strategier tas i bruk i stor skala i skolen, bør de testes like grundig som nye
medisiner. Og hvis noe virker, må vi allikevel tenkte på bivirkninger. Vil det
nye ha negativ påvirkning på andre ting som virker bra?
- Hvem skal
kommunisere nye skoleforskning til skolen? Forskere ender som oftest opp med å
snakke med seg selv (Too cool for school).
- Lærerstudenter
bør få mer kunnskap om hvordan de skal tolke ny forskning.
Lesing
- Vi bruker store deler
av hjernen når vi leser, for vi simulerer det vi leser. Leser vi om følelser,
så lyser områder som styrer følelser opp, i hvert fall hvis ordene engasjerer.
- Skal barn bli
glad i å lese, må de få tekster som engasjerer.
- 70% av
leseferdighetene er arvelige, men det er rom for forbedring gjennom trening.
Motivasjon og
interesse
- Er vi i godt
humør, klarer vi mer når vi blir slitne.
- Det kan også
være smart å koble av med å gjøre noe interessant mellom slitsomme oppgaver,
som å f. eks. kikke litt på Facebook.
- Gjør vi noe som
er interessant, overfører vi interessen til ting som ikke er like spennende. Interesse
kan altså flytte motivasjon.
- Du lærer ikke
mer av å ha høy IQ, men av å være interessert.
- Indre og ytre
motivasjon aktiverer ulike hjerneområder.
- Utvendige
belønninger dreper den indre motivasjonen.
- Evige positive
tilbakemeldinger, bevarer ikke interessen. Vi må ha utfordringer og motgang
også.
Kinesisk språk
og musikk
- Ulike
skriftsystemer bruker hjernen på forskjellige måter.
- For å lese og
skrive kinesisk, tar hjernen i bruk områder som vanligvis gjenkjenner ansikter.
Derfor får skrivekyndige kinesere redusert evne til å gjenkjenne folk.
- Kinesisk er et
meget musikalsk språk. Kan det forklare at hele 7,8 % av alle kinesere har
absolutt gehør mens bare 0,1 % av europeere har det?
Veldig interessant lesing! Dersom dette er dokumenterbart, noe det virker som bør dette være pensum for alle lærere og foreldre. Takk for at du deler denne informasjonen :-)
SvarSlettAlt jeg skriver her er uttalelser fra ledende forskere. Jeg skriver bok om temaet nå, da skal jeg gå mer i detalj. Takk for tilbakemelding.
SvarSlett