Syv prosent av befolkningen har dyskalkuli viser nyere
forskning. Lidelsen er koblet til redusert aktivitet i et bestemt område i
hjernen. Nedsatt tallsans kan altså være en grunn til at mange sliter med
matematikken.
Følelsen for mengder og tall er en eldgammel evne som ble
utviklet for flere titalls om ikke hundretalls av millioner år siden. Vi finner
nemlig tallfølelse hos mange ulike dyr som sjimpanser, nyfødte kyllinger,
salamandere og honningbier. Tallfølelsen ser ut til å bestå av to deler. Den
ene gir oss evnen til å anslå mengder slik at vi raskt kan skille mellom hva
som er lite og hva som er mye. Akkurat den egenskapen har f. eks. vært viktig i
jakten på mat, eller når man skal beskytte seg mot fiender. Den andre delen av
tallsansen gir mennesker og noen høyerestående dyr evnen til å nøyaktig
gjenkjenne mengder som består av 1 til 4 enheter.
Hos mennesker med dyskalkuli er den ene eller begge disse
evnene svekket. Det mener professor Brian Butterworth ved University College i
London som har forsket på menneskets tallforståelse i en årrekke. Han har også
jobbet for at mennesker med dyskalkuli skal bli møtt med den samme forståelsen
som mennesker med dysleksi. For å hjelpe barn med dyskalkuli, har han utviklet
et dataprogram som styrker tallfølelsen kalt Number Sense.
Det trener opp evnen til å orientere seg på en tallinje, telle prikker og
vurdere mengder. Barn som bruker
programmet, viser solid fremgang, selv om programmet ikke kan erstatte
undervisning med lærer.
Manglende matematikkunnskaper er en av de største
utfordringene for mange unge mennesker. Det er blant annet den viktigste årsaken
til at 30% av alle som begynner på videregående, ikke fullfører. Kostnadene for
samfunnet forbundet med dette frafallet er enorme. I Forskerfabrikken planlegger
vi derfor å engasjere oss i matematikk i tillegg til naturfag. Vi vurderer for tiden undervisningsbøkene JumpMath
som er utviklet i Canada. De er laget for vanlig
klasseromsundervisning og har oppnådd meget gode resultater. En studie som
involverte 18 skoler, viste at den halvparten som fulgte JumpMath, lærte
dobbelt så mye som dem som fulgte vanlig undervisning. Hva er så essensielt i
JumpMath? Tallfølelse og tallforståelse er viet god plass på alle trinn. Programmet er altså i overensstemmelse med nyere kunnskap om dyskalkuli. Det er videre laget
slik at det ikke hopper over et eneste lite trinn som et barn må igjennom for å
utvikle sin tallforståelse. Ingen får gå
videre før de har mestret oppgavene på det trinnet de er. Elever som tar matten
lett, får bonusoppgaver mens de venter på de andre. JumpMath tar også hensyn
til at elevenes arbeidsminne ikke skal overbelastes. Derfor introduseres alle
nye begreper og metoder gradvis, og alt blir repetert mange ganger for å sikre
at kunnskapen lagres. Vi vil teste ut JUMPMath
på ungdomsskoleelever som sliter med matte denne våren. Tilbakemelding følger
om noen måneder.
Hvis du selv har problemer med matte eller har et barn som
gjør det, finnes det hjelp å få på nettet som:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar