hvordan de har opplevd kurset så langt, og svarene er spennende lesning.
- vi
starter med en felles undringsoppgave eller lek
-vi
repeterer noe vi trenger å snakke mer om og har en intro til det vi skal jobbe
med
-vi regner
konsentrert i 30-40 minutter
-vi gjør et
eksperiment hvor vi anvender matematikk
-vi
avslutter med å diskutere matematikk eller jobbe med en tall-lek
Konsentrasjonsevnene
er følsom for blodsukker. Derfor får elevene lov å ta med mat, og vi serverer
vann. Vi har også oppdaget at elevene trenger kunnskap om hvordan hjernen
virker og hvorfor den kan trenes. Noen av eksperimentene har derfor fokusert på
hjernen, nerveceller og hva som skjer når vi lærer.
- Alle opplever at de lærer noe, og 17 at de lærer mye eller veldig mye
- Alle syns kurset er gøy, og 22 at det er mer enn litt gøy
- 18 elever har kjent glede inni seg når de får til et mattestykke de først syntes var vanskelig
- 7 har fått litt tro på at de kan bli gode i matte etter at de begynte på kurset
- 4 har begynt å tro de kan bli gode i matte etter at de begynte på kurset
- 9 har blitt helt sikre på at de kan bli gode i matte etter at de begynte på kurset
- 19 mener de har blitt flinkere i matte på skolen enn de var før de begynte på kurset
Helt konkret sier de:
"Jeg liker det veldig godt fordi jeg lærer mye og skjønner mere
matte.""Jeg liker at det er eksperiment til slutt. De forklarer på en enkel måte slik at jeg forstår. Gøy å gjøre oppgaver."
"De forklarer bedre. Jeg liker at vi får hjelp med en gang. Jeg liker forsøk."
"Jeg liker kurset fordi jeg blir bedre og jeg begynner å bli like god som alle andre."
"At man lærer matematikk på en morsom måte. Alt er egentlig fint."
"Hun har blitt tryggere og fått tro på at hun kan få det til."
"Han er tryggere i matte og liker matte bedre nå."
"Han forteller mye om hva dere har forsket på. Virker veldig fornøyd med kurset. Ellers er han ikke så begeistret for skolen."
Hva har så vi som jobber
på kurset lært?
- At selv ørsmå trinn må læres. Her kan selv den flinkeste elev bli usikker, og vi tror en viktig grunn til at mange elever mister taket på matten, er at vi voksne ikke er bevisste nok på hva som er nye ferdigheter i matematikk. Uten å være klar over det, introduserer vi flere ferdigheter samtidig.
- Matteangst er det største hinderet for mange. Den kan overkommes med mye ros og ved at elevene gradvis får en mestringsfølelse fordi vanskelighetsgraden økes med små trinn, og vi ikke går videre før man har mestret et trinn.
- Eksperimenter er en stor motivasjonskilde samtidig som de gir trening i å anvende matematikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar