torsdag 30. oktober 2014

Ballonger i virvelstrøm

Ved hjelp av sugerør og en føner kan du lage et show som vil imponere de fleste.

Du trenger
  • 3 ballonger
  • en føner
  • hjelp av en venn

søndag 26. oktober 2014

Hoppende papirbiter


 Elektriske krefter finnes over alt, og de er morsomme å leke med.


Hva du trenger


  • et CD-omslag av plast
  • et ark
  • små papirrundinger fra en hullmaskin
  • 1 lav gjennomsiktig plastboks med lokk, for eksempel en matboks
  • metallbinders
  • kvernet pepper
  • et klesplagg av ull
  • ulike materialer til å gni med som klær, håndklær, kluter og lignende

tirsdag 21. oktober 2014

Ballonglek med gasstrykk


Ballonger kan lære oss mye om faseoverganger og gasstrykk. Samtidig får dere brukt kreative evner.  Derfor passer denne aktiviteten ikke bare i et klasserom, men også som en selskapslek.

onsdag 17. september 2014

Å utvikle den medfødte tallfølelsen



Voksne som sliter med matematikk, skylder ofte på at de ikke har mattehjerne. Det er en dårlig unnskyldning, for ingen mennesker er født med en hjerne som er skapt for matte. Vi har f. eks.
ingen hjerneområder dedikert til ligninger, brøk og prosent. I et historisk perspektiv er jo matematikk en temmelig ny oppfinnelse som ikke har rukket å påvirke vår biologiske evolusjon. Det hjernen derimot har er tallfølelse, og skal vi bli gode i matte, er det den vi må videreutvikle.

tirsdag 9. september 2014

Dyrene i Afrika-rett inn på kontoret

Mange blir lokket inn på kontoret mitt for tiden. Her lyder nemlig eksotisk fuglesang hele dagen, og jevnlig roper jeg: "Kom og se!" For på skjermen min dukker de mest eksotiske dyr opp som elefanter, flodhester og leoparder direkteoverført fra et vannhull i Kenya.

tirsdag 26. august 2014

Mattehullene må tettes, men hvordan får vi barn til å forstå det?

Forskerfabrikken lanserer i disse dager sitt første HELÅRSKURS i matematikk. Gjennom 12 kursdager på høsten og 16 på våren skal vi styrke barns tallfølelse og ferdigheter i de fire regneartene. Samtidig skal vi gjøre eksperimenter og jobbe kreativt med matematikk. Matteoppgavene er inspirert av JUMPMath, et kanadisk undervisningsopplegg som tar hensyn til hvilke behov hjernen  har når den lærer matematikk. Fordi vi har laget oppgaver med ulike vanskeligshetsnivåer, passer kurset både for svake og sterke elever, men kanskje ekstra godt for dem som sliter med matematikken. På første kursdag er målet å skape trygghet gjennom at elevene blir kjent med hverandre. Samtidig ønsker vi å skape motivasjon for å lære matematikk, og her spiller følgende aktivitet en sentral rolle:

tirsdag 13. mai 2014

Vulkan og kjemisk maleri

Har du lyst til å lage vulkan eller kjemisk maleri slik du så på Sommeråpent? Her følger oppskriftene: 





søndag 6. april 2014

Påskeegg for latsabber

Har du lyst på dekorerte påskeegg, men kvier deg for komplisert håndmaling, får du løsningen her. Mens eggene dekoreres, kan du sitte rolig med en kopp kaffe eller noe annet leskende i solveggen.

Du trenger:


- egg, gjerne hardkokte
- ulike typer konditorfarge
- 7 % eddik
- blonder, hyssing eller noe annet du kan surre hardt rundt eggene
-gummistrikk


onsdag 19. mars 2014

Slik lærer vi bort 3-gangern i Forskerfabrikken

Det var stor interesse for 2-gangern i forrige uke. Her kommer 3-gangern inspirert av JUMPmath.
Klikk HER for å laste ned. Gi gjerne tilbakemeldinger. Lykke til! Flere følger.

torsdag 13. mars 2014

Å lære gangetabellen med JUMP-metoden

Mange barn blir aldri trygge i den lille gangetabellen. og hver gang de opplever utrygghet vokser
matteangsten. Den hemmer ytterligere evnen til å lære. Noen pedagoger vil kanskje hevde at det ikke er så viktig. Vi kan jo bare bruke kalkulator. Men tar vi hjernen med i betraktningen, stiller saken seg annerledes. Kunnskap som blir automatisert, vil frigjøre kapasitet i arbeidsminnet. Når vi skal lære nye ting i matematikken, hvor multiplikasjon bare er en liten del, er det derfor en fordel at gangingen krever minimalt med energi slik at vi kan konsentrere oss mest mulig om det som er nytt.

Hvordan skal vi så lære bort multiplikasjon? Det er sikkert mange strategier som virker. Vår strategi er basert på JUMPMath som bruker mange ulike tilnærminger til multiplikasjon. Vi deler herved et eksempel fra 2-gangern. Den skal vi bruke på elever på 5.-7.-trinn som fortsatt har problemer med gangetabellen. Klikk HER for å laste ned.  Kom gjerne med tilbakemeldinger!  




lørdag 15. februar 2014

Matterkurs som virker!

Det er nå fem måneder siden vi tok i mot våre første elever på matterkurs her i Forskerfabrikken. Vi startet opp et kurs i Moss, to i Oslo og et i Porsgrunn med til sammen 40 elever. Selv leder jeg et kurs 1,5 time hver torsdag kveld med 12 elever i alderen 9-13 år. Nå har 26 gitt tilbakemelding på
hvordan de har opplevd kurset så langt, og svarene er spennende lesning.

mandag 10. februar 2014

Hvorfor skal vi vaske hendene?

Bakterier og virus er over alt, og selv om de fleste er ufarlige, er det alltid noen som kan gjøre oss syke. Håndvask reduserer smitterisikoen, og her er et eksperiment som viser hvorfor.

Dere trenger
  • et rør eller glass per elev
  • 0,5 dl 0,01 M NaOH
  • pH-papir
  • en vernebrille per elev