tirsdag 13. mai 2014

Vulkan og kjemisk maleri

Har du lyst til å lage vulkan eller kjemisk maleri slik du så på Sommeråpent? Her følger oppskriftene: 





søndag 6. april 2014

Påskeegg for latsabber

Har du lyst på dekorerte påskeegg, men kvier deg for komplisert håndmaling, får du løsningen her. Mens eggene dekoreres, kan du sitte rolig med en kopp kaffe eller noe annet leskende i solveggen.

Du trenger:


- egg, gjerne hardkokte
- ulike typer konditorfarge
- 7 % eddik
- blonder, hyssing eller noe annet du kan surre hardt rundt eggene
-gummistrikk


onsdag 19. mars 2014

Slik lærer vi bort 3-gangern i Forskerfabrikken

Det var stor interesse for 2-gangern i forrige uke. Her kommer 3-gangern inspirert av JUMPmath.
Klikk HER for å laste ned. Gi gjerne tilbakemeldinger. Lykke til! Flere følger.

torsdag 13. mars 2014

Å lære gangetabellen med JUMP-metoden

Mange barn blir aldri trygge i den lille gangetabellen. og hver gang de opplever utrygghet vokser
matteangsten. Den hemmer ytterligere evnen til å lære. Noen pedagoger vil kanskje hevde at det ikke er så viktig. Vi kan jo bare bruke kalkulator. Men tar vi hjernen med i betraktningen, stiller saken seg annerledes. Kunnskap som blir automatisert, vil frigjøre kapasitet i arbeidsminnet. Når vi skal lære nye ting i matematikken, hvor multiplikasjon bare er en liten del, er det derfor en fordel at gangingen krever minimalt med energi slik at vi kan konsentrere oss mest mulig om det som er nytt.

Hvordan skal vi så lære bort multiplikasjon? Det er sikkert mange strategier som virker. Vår strategi er basert på JUMPMath som bruker mange ulike tilnærminger til multiplikasjon. Vi deler herved et eksempel fra 2-gangern. Den skal vi bruke på elever på 5.-7.-trinn som fortsatt har problemer med gangetabellen. Klikk HER for å laste ned.  Kom gjerne med tilbakemeldinger!  




lørdag 15. februar 2014

Matterkurs som virker!

Det er nå fem måneder siden vi tok i mot våre første elever på matterkurs her i Forskerfabrikken. Vi startet opp et kurs i Moss, to i Oslo og et i Porsgrunn med til sammen 40 elever. Selv leder jeg et kurs 1,5 time hver torsdag kveld med 12 elever i alderen 9-13 år. Nå har 26 gitt tilbakemelding på
hvordan de har opplevd kurset så langt, og svarene er spennende lesning.

mandag 10. februar 2014

Hvorfor skal vi vaske hendene?

Bakterier og virus er over alt, og selv om de fleste er ufarlige, er det alltid noen som kan gjøre oss syke. Håndvask reduserer smitterisikoen, og her er et eksperiment som viser hvorfor.

Dere trenger
  • et rør eller glass per elev
  • 0,5 dl 0,01 M NaOH
  • pH-papir
  • en vernebrille per elev

onsdag 5. februar 2014

Fossefall av melk


De fleste stoffer får større tetthet når de stivner. Det betyr at molekylene pakker seg tettere sammen. Men hvordan er det med vann?


tirsdag 28. januar 2014

Konkurranse mellom egg og bøker



Egg tåler mer enn mange tror. Slik beskytter de kyllingen før den er klar til å klekkes. Hvis du er i tvil, kan du forsøke følgende egg og bokeksperiment.

søndag 26. januar 2014

Fasinerende hjerneceller



Hvis noen skulle be meg tegne ordet kommunikasjon, ville jeg valgt formen til et nevron. Ut fra en liten cellekropp strekker det seg tynne tråder som kommuniserer med tusenvis av andre celler. I hjernen danner 100 milliarder slike celler et nettverk som holder orden på alt vi føler, husker, tenker og sanser.


onsdag 8. januar 2014

Matte med høyre og venstre hjernehalvdel

De fleste mennesker er høyrehendte. De kaster og skriver med høyrearmen. Men hvordan er det med resten av kroppen?  Er folk flest også høyreøyd, høyrebent osv.? Her er en enkel test du kan gjøre for å finne ut akkurat det. Gjør du testen med en klasse elever, får dere også trening i bruk av tabell og addisjon samtidig som dere øver på hva som er høyre og venstre.

fredag 3. januar 2014

Bak all kunst ligger hardt arbeid, også matematikk



Kreativitet, farger og essens, bør være en del av matematikkundervisningen mener Roger Antonsen ved Universitetet i Oslo. Han har liten tro på at mer regnetrening vil øke forståelsen. Tar man hjernens behov i betraktning, blir konklusjonen ganske annerledes.

Antonsen frykter at terping på regneregler, fakta og grunnleggende regnearter fører til at elevene aldri oppdager skjønnheten og kunsten i matematikken. Han ser ut til å overse at bak all stor kunst ligger et stort antall timer med trening og terping. Å f. eks. lese avanserte noter, krever år med øvelse før samspillet mellom øyne, hjerne og kropp automatiseres og man har de fysiske forutsetningene for å uttrykke musikk på et høyt nivå.

onsdag 20. november 2013

Non Stop-eksperiment med matte

Høsten går fort, og det har tatt tid å komme tilbake til bloggen. Men vi storkoser oss med JUMPMath og har mange fornøyde elever og foreldre. De forteller om motiverte barn som gleder seg til mattekurs på kveldstid og mange har også fått en mer positiv innstilling til matte på skolen. Ja, noen får til og med høre av læreren sin at de har blitt bedre. Vi ser at det er ekstra motiverende å avslutte kvelden med et eksperiment som inkluderer matematikk og vil derfor dele noen av dem her. Jeg begynner med et Non Stop-forsøk:

Dere trenger

  • 1 pose Non Stop
  • 1 svart søppelsekk
  • 1 skje per elev
  • 1 plastglass til hver gruppe
  • et rom hvor dere kan få det nesten mørkt
  • 1 saks
  • tape