tirsdag 13. mai 2014
Vulkan og kjemisk maleri
Har du lyst til å lage vulkan eller kjemisk maleri slik du så på Sommeråpent? Her følger oppskriftene:
søndag 6. april 2014
Påskeegg for latsabber
Har du lyst på dekorerte påskeegg, men kvier deg for komplisert
håndmaling, får du løsningen her. Mens eggene dekoreres, kan du sitte
rolig med en kopp kaffe eller noe annet leskende i solveggen.
Du trenger:
- egg, gjerne hardkokte
- ulike typer konditorfarge
- 7 % eddik
- blonder, hyssing eller noe annet du kan surre hardt rundt eggene
-gummistrikk
Du trenger:
- egg, gjerne hardkokte
- ulike typer konditorfarge
- 7 % eddik
- blonder, hyssing eller noe annet du kan surre hardt rundt eggene
-gummistrikk
onsdag 19. mars 2014
Slik lærer vi bort 3-gangern i Forskerfabrikken
Det var stor interesse for 2-gangern i forrige uke. Her kommer 3-gangern inspirert av JUMPmath.
Klikk HER for å laste ned. Gi gjerne tilbakemeldinger. Lykke til! Flere følger.
Klikk HER for å laste ned. Gi gjerne tilbakemeldinger. Lykke til! Flere følger.
torsdag 13. mars 2014
Å lære gangetabellen med JUMP-metoden
Mange barn blir aldri trygge i den lille gangetabellen. og hver gang de opplever utrygghet vokser
matteangsten. Den hemmer ytterligere evnen til å lære. Noen pedagoger vil kanskje hevde at det ikke er så viktig. Vi kan jo bare bruke kalkulator. Men tar vi hjernen med i betraktningen, stiller saken seg annerledes. Kunnskap som blir automatisert, vil frigjøre kapasitet i arbeidsminnet. Når vi skal lære nye ting i matematikken, hvor multiplikasjon bare er en liten del, er det derfor en fordel at gangingen krever minimalt med energi slik at vi kan konsentrere oss mest mulig om det som er nytt.
Hvordan skal vi så lære bort multiplikasjon? Det er sikkert mange strategier som virker. Vår strategi er basert på JUMPMath som bruker mange ulike tilnærminger til multiplikasjon. Vi deler herved et eksempel fra 2-gangern. Den skal vi bruke på elever på 5.-7.-trinn som fortsatt har problemer med gangetabellen. Klikk HER for å laste ned. Kom gjerne med tilbakemeldinger!
lørdag 15. februar 2014
Matterkurs som virker!
Det er nå
fem måneder siden vi tok i mot våre første elever på matterkurs her i
Forskerfabrikken. Vi startet opp et kurs i Moss, to i Oslo og et i Porsgrunn
med til sammen 40 elever. Selv leder jeg et kurs 1,5 time hver torsdag kveld
med 12 elever i alderen 9-13 år. Nå har 26 gitt tilbakemelding på
hvordan de har opplevd kurset så langt, og svarene er spennende lesning.
hvordan de har opplevd kurset så langt, og svarene er spennende lesning.
mandag 10. februar 2014
Hvorfor skal vi vaske hendene?

Dere trenger
- et rør eller glass per elev
- 0,5 dl 0,01 M NaOH
- pH-papir
- en vernebrille per elev
onsdag 5. februar 2014
Fossefall av melk
De fleste stoffer
får større tetthet når de stivner. Det betyr at molekylene pakker seg tettere
sammen. Men hvordan er det med vann?
tirsdag 28. januar 2014
Konkurranse mellom egg og bøker
Egg tåler mer enn mange tror. Slik beskytter de kyllingen før den er klar til å klekkes. Hvis du er i tvil, kan du forsøke følgende egg og bokeksperiment.
Etiketter:
Eksperiment,
Matematikk,
Skole,
Teknologi og design
søndag 26. januar 2014
Fasinerende hjerneceller
Hvis noen skulle be meg tegne ordet kommunikasjon, ville jeg
valgt formen til et nevron. Ut fra en liten cellekropp strekker det seg tynne tråder som kommuniserer med tusenvis av andre
celler. I hjernen danner 100 milliarder slike celler et nettverk som
holder orden på alt vi føler, husker, tenker og sanser.
onsdag 8. januar 2014
Matte med høyre og venstre hjernehalvdel

fredag 3. januar 2014
Bak all kunst ligger hardt arbeid, også matematikk
Kreativitet, farger og essens, bør
være en del av matematikkundervisningen mener Roger Antonsen ved Universitetet
i Oslo. Han har liten tro på at mer regnetrening vil øke forståelsen. Tar man
hjernens behov i betraktning, blir
konklusjonen ganske annerledes.
Antonsen frykter at terping på regneregler, fakta og grunnleggende regnearter fører til at elevene aldri oppdager skjønnheten og kunsten i matematikken. Han ser ut til å overse at bak all stor kunst ligger et stort antall timer med trening og terping. Å f. eks. lese avanserte noter, krever år med øvelse før samspillet mellom øyne, hjerne og kropp automatiseres og man har de fysiske forutsetningene for å uttrykke musikk på et høyt nivå.
onsdag 20. november 2013
Non Stop-eksperiment med matte
Høsten går fort, og det har tatt tid å komme tilbake til bloggen. Men vi storkoser oss med JUMPMath og har mange fornøyde elever og foreldre. De forteller om motiverte barn som gleder seg til mattekurs på kveldstid og mange har også fått en mer positiv innstilling til matte på skolen. Ja, noen får til og med høre av læreren sin at de har blitt bedre. Vi ser at det er ekstra motiverende å avslutte kvelden med et eksperiment som inkluderer matematikk og vil derfor dele noen av dem her. Jeg begynner med et Non Stop-forsøk:
Dere trenger
Dere trenger
- 1 pose Non Stop
- 1 svart søppelsekk
- 1 skje per elev
- 1 plastglass til hver gruppe
- et rom hvor dere kan få det nesten mørkt
- 1 saks
- tape
Abonner på:
Innlegg (Atom)