Her kommer en kort
rapport fra Forskerfabrikkens første sommerskole om matematikk. Vil du vite mer
om foranledningen til kurset, kan du lese en eller flere av disse innleggene;
Noen få dager før
”premieren” på vår første matte-sommerskole, satt jeg sammen med kurslederne Mari
og Markus, og diskuterte hvordan vi skulle legge det opp. Målet med kurset var
å øke elevenes motivasjon og selvsikkerhet når det gjaldt matte samt å gi dem
økt kunnskap om brøkregning. Forsøkselevene våre i Oslo-skolen hadde gitt klart uttrykk for
at JUMPMath kombinert med eksperimenter hvor man brukte matematikk, var
motiverende og lærerikt. Så
det ville vi også gjøre her. Men det er allikevel stor forskjell på å undervise matte 2 timer
i skoletiden og 6 timer per dag i
sommerferien! Elevene vi fikk nå kunne dessuten være på veldig forskjellig nivå
ettersom de var rekruttert fra 5.-, 6.- og 7.-trinn.
Såpebobleforskning kan kobles med brøk! |
Vi lagde
derfor kun en detaljert plan for mandagen. De øvrige dagene måtte
justeres etter erfaringene som ble gjort. I tillegg til ulike
JUMPMath-ressurser, hadde vi utstyr til å gjennomføre 12 ulike eksperimenter
som viste hvordan matematikk kunne brukes i praksis samt
Aball 1-baller som gjør det mulig å kombinere fysisk aktivitet med matematikk
og norsk. For å evaluere kurset, lagde vi et enkelt spørreskjema som elevene
skulle svare på både på mandag morgen og fredag ettermiddag. Her inngikk også en
liten matteprøve med ulike brøkoppgaver.
Allerede mandag
oppdaget kurselderne at elevene i denne sommerskolen var på et høyere nivå en
elevene vi hadde hatt i pilotfasen i Oslo-skolen. Vi valgte derfor å bytte over
til et brøkopplegg fra JUMPMath 6, og det slo godt an. Det viste seg også at
barna hadde mest overskudd til å regne før lunsj. Fra og med onsdag la vi
derfor opp til to regneøkter tidlig på dagen, og eksperimenter med matematikk
og fysisk aktivitet etter lunsj.
Fredag kveld fikk
jeg evalueringsresultatene, og jeg må innrømme at jeg var veldig spent. Av 12
elever syntes 10 at kurset var veldig gøy og de resterende 2 at det var litt
gøy. Vi spurte også om de hadde lært noe, og her mente 8 at de hadde lært mye
mens 4 svarte at de hadde lært litt. Disse svarene ble bekreftet at brøkprøven
de tok mandag og fredag. På mandag var gjennomsnittlig poengsum 3 mens den på
fredag var 6,5. Totalt var det mulig å oppnå 10,5 poeng. Elevene fikk også
mulighet til å skrive hva de mente om kurset med egne ord. Sju svarte på dette
spørsmålet:
-Det var greit
-Det har vært gøy
å morsomt, lærerikt og mange hoppetrinn.
-Dette kurset er
bra for store og små.
-Det er det beste kurset jeg har vært på.
-Bra.
-Det var hyggelige
ledere og morsomme.
- Dette har vært
kjempegøy. Og nå har jeg begynt å like matte veldig godt. Takk for en fin uke.
Det er altså mulig å
lære matte i sommerferien samtidig som man har det moro. Nå gleder vi oss til å
videreutvikle kurset i uke 33 hvor vi har 23 elever. Det blir nok mer
utfordrende!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar