mandag 4. april 2011

Er det sunt å ha kjæledyr?


Psykologiprofessor Hal Herzog har nettopp skrevet en bok med tittelen ”Some we love, Some we hate, Some we eat” . Her tar hun for seg ulike sider ved menneskers forhold til dyr, og forsøker blant annet å finne ut om det er sunt å ha kjæledyr. Det vekket min nysgjerrighet, for her hjemme forsøker jeg å benytte enhver anledning til å fremme fordelene ved hundhold til en mann som ikke ville ha hund i utgangspunktet, og fortsatt ”ikke har hund”. Hunder beskytter barn mot astma og allergi, sier jeg. Hunder senker blodtrykket, messer jeg videre, selv om jeg i mitt indre sinn undrer om det kan stemme ettersom vi begge har litt for høyt blodtrykk. Og sist, men ikke minst; hunder vokter huset, i hvert fall den type hund vi har.
Hertzogs første møte med påstanden om at hunder kan være helsebringene, var en avisartikkel hvor det stod at kreftpasienter hadde det bedre psykisk hvis de fikk omgås terapihunder. Men da hun gikk undersøkelsen nærmere etter i sømmene, viste det seg at journalisten hadde bedrevet fri diktning. Konklusjonen var at hunder ikke hadde noen som helst effekt på kreftpasientenes psyke. I tillegg oppdaget hun en finsk forskningsrapport som viste at de som eier et kjæledyr oftere har høyt blodtrykk, nyresykdommer, gikt, migrene eller det som verre er enn folk som ikke har dyr. I Australia har dessuten forskere funnet at de som er over 60 år gamle og har kjæledyr, har større risiko for å være deprimert enn andre folk. Ikke akkurat oppløftende med andre ord. Men her dukker nok en gang spørsmålet om høna og egget opp. Hva kom først? Er det slik at vi blir syke og deppa av å ha kjæledyr, eller er det slik at folk som er syke og nedstemte oftere kjøper dyr enn friske folk?

Heldigvis får jeg allikevel støtte fra Hertzog, for hun fant også mange positive forskningsrapporter, og ser hun på alt under ett, må hun innrømmet at mye taler for at kjæledyr har en helsebringende effekt på mange mennesker. Flere studier viser f. eks at barn som vokser opp med hund eller katt har lavere risiko for å få allergi enn unger i hjem uten kjæledyr (så der har jeg rett). Og folk som eier kjæledyr og får hjerteinfarkt, har større sjanse for å klare seg bra etterpå enn dem uten dyr hjemme. Påstanden om at kroppens produksjon av ”kjærlighetshormonet” oxytocin øker når vi stryker på et kjæledyr, er derimot tvilsom.

Men hva med mosjonen tenker jeg. Mosjon er jo sunt, det er alle eksperter enige om. Her i huset må jeg ut på tur uansett vær, og jeg kan ikke jobbe lange ettermiddager og kvelder uten å ta en pause, for bikkja må luftes. Det er jeg overbevist om er sunt, i hvert fall for meg.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar