torsdag 21. april 2011

Fossiljakten starter

England er vakkert. Det var som å komme til et eventyrland da vi gikk av bussen i går ettermiddag. Sola skinte, trærne blomstret og fuglene sang. Fra den lokale puben hadde vi utsikt til alle kanter og så den dramatiske siluetten til Corfe Castle, som er hele 1100 år gammelt, i det fjerne. Jeg begynte straks å se etter fossiler, og jammen fant jeg dem. Flere av husene har murt inn ammonitter som dekorasjon i husveggene. Jeg håper det er et tegn på at øynene mine har riktig fokus de neste dagene.


Men hvorfor i alle dager er jeg så fascinert av fossiler? Hvorfor vil jeg bruke dyrebare feriedager på fossiljakt langs “The Jurrasic Coast” i Dorset og Devon? Det hjelper selvfølgelig at jakten kan kombineres med fottur i vakre omgivelser og overnatting på koselige vertshus, men det er ikke det viktigste. Jeg blir rett og slett bergtatt av fossiler. De er som fotografier fra tidligere tider. De gir oss glimt inn i helt andre tidsepoker og setter vår egen tid i et perspektiv som det er vanskelig å få øye på her vi løper rundt og er travle og effektive i hverdagen. Dessuten er fossilene en del av min og alle menneskers historie. Alt som lever på jorda er i slekt og deler den sammen historien.

Hvor lenge livet har eksistert på jorda er omdiskutert, men jeg støtter dem som tror det oppstod allerede for 3,5 milliarder år siden. Ja, kanskje det oppstod enda tidligere, for 3,8 milliarder år siden. Når vi lager slektskapstrær over sentrale gener som finnes i alle organismer, tyder mye på at livets opprinnelse ligger så langt tilbake i tid. Slike trær viser oss også hvordan vi er i slekt med alt som lever og har levd. Fossilene jeg forhåpentlig finner på denne turen, er altså også en del av min og alle andre menneskers historie.

Hjemme i Oslo har jeg funnet fossiler etter dyr som levde for 450 millioner år siden. På den tiden var det bare liv i havet i form av trilobitter, graptolitter, sjøliljer, blekksprut og mye annet. Nå skal vi rusle ned til kysten og vandre over bergarter som stammer fra kritt-tiden, dvs. 144-65 millioner år siden hvor det var et rikt dyre- og planteliv på land, og dinosaurene hadde sin storhetstid. Deretter skal vi passere det som en gang var bunnen av en innsjø i jura-tiden som går 206 millioner år tilbake i tid. Her kan vi, hvis vi er heldige, se spor etter dinosaurer som tråkket i leire da innsjøen tørket inn. Mot slutten av turen kommer vi til en bukt som heter Chapman`s Pool hvor det er mulig å finne fossiler, og da spesielt ammonitter. Litt lenger bort skal det være en skog av fossile trær. Nå gjenstår bare å innta en bunnsolid engelsk frokost før jeg også får testet hvordan de nye fjellskoene fungerer (helgarderer med Compeed).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar