onsdag 20. november 2013

Non Stop-eksperiment med matte

Høsten går fort, og det har tatt tid å komme tilbake til bloggen. Men vi storkoser oss med JUMPMath og har mange fornøyde elever og foreldre. De forteller om motiverte barn som gleder seg til mattekurs på kveldstid og mange har også fått en mer positiv innstilling til matte på skolen. Ja, noen får til og med høre av læreren sin at de har blitt bedre. Vi ser at det er ekstra motiverende å avslutte kvelden med et eksperiment som inkluderer matematikk og vil derfor dele noen av dem her. Jeg begynner med et Non Stop-forsøk:

Dere trenger

  • 1 pose Non Stop
  • 1 svart søppelsekk
  • 1 skje per elev
  • 1 plastglass til hver gruppe
  • et rom hvor dere kan få det nesten mørkt
  • 1 saks
  • tape



Slik gjør dere



1.       Spør elevene hvorfor det finnes så mange forskjellige dyr på jorda.  Diskuter forslagene og forsøk å få frem at mangfoldet skyldes evolusjon. Diskuter gjerne begrepet evolusjon også. Hva forbinder de med det? Fortell at nå skal de gjøre et eksperiment hvor de kan utforske hvordan evolusjon fungerer. Non Stop-ene som dere skal bruke, kan de ikke spise før de har de kommer hjem eller når du mener at det passer. Akkurat nå skal de bare brukes til forskning.
2.       Klipp opp søppelsekken og legg den på gulvet. Fest den med tape slik at den ikke glir. Spre Non Stop utover duken og fortell elevene at vi skal forestille oss at hver eneste Non Stop er et lite dyr som kommer ut om natten for å beite. De skal være rovdyr som jakter på disse dyrene om natten.
3.       Del elevene inn i grupper på 3-5 personer, og utstyr hver elev med en skje og hver gruppe med et plastglass. Gruppene skal ha hver sin ”base” for innsamling av Non Stop som ligger i samme avstand fra "beitedyrene". De får bare bruke hånden som holder skjeen når de henter en og en Non Stop. Den andre hånden skal de ha på ryggen.
4.       Demp lyset og sett i gang. Gi dem 1 minutt. La hver gruppe telle opp hvor mange de har fanget av hver farge. Oppsummer resultatene i en tabell. Hvor mange fikk hver gruppe? Hvor mange fikk dere totalt. Hvor mange fikk dere av hver farge?
5.       Hvis rommet har vært mørkt nok, vil de brune og sorte ”overleve” lengst, fordi de er vanskelige å se i mørkt lys mot mørk bakgrunn. Gule syns derimot godt.
6.       Diskuter hva dette eksperimentet kan fortelle om evolusjonsteorien.
7.       Du kan fortelle at når organismer formerer seg, oppstår det små endringer i arvestoffet til avkommet. Noen ganger fører disse forandringene til at barnet får en ny egenskap, f. eks. en annen farge på hår eller pels. Slike endringer kan noen ganger gjøre det lettere å overleve. Derfor har disse dyrene fått flere avkom, og forandringen har spredd seg. Slik utvikler det seg gradvis nye dyr på jorda. 
8. Gjenta evt. forsøket flere ganger og jobb med addisjon hver gang.Vær foreberedt på at mange elever nå aktivt vil jakte på de sorte og brune slik at statistikken endrer seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar