Kan voldelige dataspill med masse
action kan ha positive effekter på hjernen? Ja, mener professor Daphne Bavelier
som nylig hadde et innlegg på den årlige konferansen om Mind, Brain og
Education i Forth Worth Texas. Selv var jeg temmelig skeptisk til denne
påstanden, men etter hvert som hun la frem overbevisende data, ble jeg ganske
overrasket. Ta f. eks. mennesker som har amblyopi eller dovent øye som det også
kalles. Lidelsen skyldes mangelfull stimulering av synsnerven på et øye i
tidlige barneår fordi dette øyet er noe svakere enn det andre. Hvis problemet
oppdages sent, mente man tidligere at det ikke var så mye å gjøre. Men
resultater blant annet fra forskning på effekten av dataspill, viser at hjernen
er plastisk også i voksen alder. Kun 25 timer med voldelig dataspilling, hvor
øynene så på hver sin skjerm, førte til varige bedring av synet hos voksne med dovent
øye. Bavelier har også funn som viser at
slike spill kan øke øynenes evne til å skille kontraster med nesten 60%, en
egenskap som som svekkes med alderen, men som er veldig viktig for å ha godt
syn. Er du over 40 år gammel og liker dataspill med vold har du derfor nå en
glimrende unnskyldning, og vi andre bør kanskje begynne å spille.
Actionfylte dataspill krever forflytning
i tredimensjonale rom, og derfor øker de også romfølelsen. Samtidig blir den omtrentlige
tallfølelsen styrket og den visuelle korttidshukommelsen øker. Hva skyldes så
alle disse positive effektene? Jo, hjerneskann viser at dataspill med action og
vold er veldig utfordrende for hjernen, forteller Bavelier. Mange hjerneområder må samarbeide for å mestre
dem, og hele veien må spilleren skille mellom vesentlig og uvesentlig
informasjon. Det øker den generelle evnen til å lære.
Men hvis slike spill er så bra,
hvordan kan det da ha seg at barn og ungdom som bruker mye tid foran en
dataskjerm, har stor risiko for å gjøre det dårlig på skolen? Her er det mange
mulig svar, mener Bavalier. Forskningen som er gjort har nemlig ikke undersøkt hva
skjermtiden blir brukt til. Multitasking mellom ulike plattformer har f. eks.
en omvendt effekt. Den reduserer evnen
til å fokusere og lære. Vi vet heller ikke hva nettbrett gjør med små
barnehjerner. Her pågår et stort eksperiment ingen vet konsekvensene av.
Hvordan påvirker f. eks. nettbrett sosiale ferdigheter, tilknytning og
sanseerfaringer?
Hvordan skal så gode dataspill
være? Det er avgjørende at spillets vanskelighetsnivå kan justeres etter
ferdigheten til spilleren. Deretter må nivået heves trinn for trinn og
innholdet må være motiverende og vekke følelser. Det må være fullt av action.
Tidspress er også bra. Men hvordan skal så barn få utbytte av slike spill? Vi
vil jo ikke at de skal spille voldelige spill. Det må utvikles tilsvarende
spill uten vold, avsluttet Bavalier, og spillene må brukes med måte. Kun 1 time
noen ganger per uke, kan gi store positive effekter.
Vil du vite mer om Bavaliers forskning, kan du se dette foredraget:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar