søndag 13. mars 2011

Hund forstår kosedyrspråk flytende

I krigen mellom hunder og katter om hvem som er smartest, leder hundene overlegent etter at boarder collien Chaser har vist hva den kan. I løpet av 3 år har Chaser gjennomgått et systematisk treningsprogram for å undersøke om det er en øvre grense for hvor mange ord en hund kan forstå. Det ser det ikke ut som det er, for Chaser har lært seg navnet på 1022 ulike kosedyr.

 Han kan også dele dem inn i etter funksjon og form, noe som barn lærer når de er 3 år gamle. Hunder kan altså forstå ganske mye, problemet er bare at de klarer ikke å kommunisere så godt tilbake det de forstår. De har ikke strupe som er egnet til å skape menneskelyder. Det har derimot papegøyer, og noen av dem klarer å lage egne setninger etter å ha fått et visst ordforråd.Etter å ha lest disse resultatene, måtte jeg lage en ordsliste over alle ordene min kjære Balder forstår. Det var faktisk hele 50 stk., og her har ikke treningen vært særlig intens. I tillegg til alle de klassiske som sitt, dekk og stå, er det mange matsorter i hans vokabulær. Det han liker aller best er ordet "tørrfisk". Roper jeg det, kan jeg få oppmerksomheten i de mest krevende situasjoner. Er vi på vei hjem fra tur og jeg sier "pasta med kjøttsaus", starter han å galloppere for å komme raskere hjem. Men når kvelden kommer, ser det ut som han liker å høre "natti natti". Da vet han at i dag skjer det ikke noe mer. Nå kan han  legge seg å hvile.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar