fredag 11. mars 2011

Hundemathysteri?


Å gå inn i en dyrebutikk for å kjøpe hundemat, kan være en forvirrende opplevelse. Her finnes fôr til små valper og store valper. Fôr for alle raser og fôr til unghunder, voksne hunder, små hunder og store hunder. Ja, det finnes til og med slankefôr for feite hunder. I tillegg finnes all slags vitamintilskudd og omega-3 fettsyrer spesialdesignet for hund. Min første tanke etter å ha anskaffet hund etter 25 års pause var at dette kan da ikke være nødvendig. Min barndoms bestevenn, labradoren Lena, kunne velge mellom Snøgg eller Snøgg, og hun var i utmerket form.Hva i all verden har skjedd innen hundematbransjen de siste 20 årene?
Det er nesten like stort utvalg av hundemat som av menneskemat. En forskningsrapport fra New Zealand som tok for seg miljøaspektet ved å fore opp hunder gjør valget enkelt for min del. Det viser seg nemlig at en middels stor hund som min Balder spiser tørrfor tilsvarende 164 kilo kjøtt og 95 kilo korn per år. Det krever nesten 50 kvadratmeter matjord å produsere 1 kilo kylling i året. Det er altså enorme mengder matjord som blir brukt til å fore opp verdens hunder og andre kjeledyr. Men gir man dem middagsrester som ellers ikke ville blitt spist, stiller saken seg annerledes. Derfor gir jeg middagsrester så ofte jeg kan, og Balder stortrives med det. Han kan navnet på mange retter allerede. Jeg trenger bare å rope pizza, så kommer han i hundre. Men grensen går ved potetskrell. Det var det bare Lena som likte. Labradoren sluker jo som kjent alt.

PS. En tilsvarende problemstilling ble diskutert i VG 24 mai

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar